|
IPG Kampus Sultan Mizan,
Besut. Terengganu
Interaksi : 2/2013
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Bilik Kuliah BM5
Topik :Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
-
Mengumpul
dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
-
Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan
kemahiran bahasa.
Tarikh : 19 JAN. 2013 (Sabtu)
Masa : 10.00 pg – 11.00 pg
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
1.1
Mendapatkan bahan pembelajaran Bahasa Melayu dengan
melayari internet.
1.2
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video,
grafik dan teks.
Membina sub folder bagi Topik 2
-
Folder Audio
-
Folder Video
-
Folder Grafik
-
Folder Teks
-
Folder Animasi
-
Folder laman web
1.3 Mengumpul bahan daripada Internet ke
dalam folder
berdasarkan kemahiran bahasa.
a) Kemahiran mendengar.
b) Kemahiran bertutur.
c) Kemahiran membaca.
d) Kemahiran menulis.
Soalan 2 Interaksi 1
2.1 Apakah
yang dimaksudkan dengan perkara berikut?
i.
Audio
ii. Video
iii. Grafik
iv. Teks
v.
Animasi
vi. Laman Web
Jawapan:
Audio : Peranti yang boleh mengeluarkan
suara untuk komputer. Suara ini mungkin merupakan ungkapan atau perkataan
yang telah dirakamkan atau disintesis daripada data.
Video : alat ~ alat utk merakamkan dan
menayangkan filem dgn menggunakan pita (disalurkan melalui televisyen). 2 =
pita ~ pita bermagnet utk merakamkan filem dr televisyen dsb. 3 = filem ~
filem yg telah dirakamkan pd pita video (dpt
ditayangkan di televisyen dgn menggunakan alat video).
Grafik : maklumat atau paparan yg terdiri
drpd lukisan, gambar rajah, simbol, dll utk menyatakan atau menyampaikan
sesuatu idea dsb. 2 lukisan, gambar dsb pd sesuatu halaman majalah, buku dsb.
Teks : Kata-kata
asli oleh pengarangnya (bukan terjemahan, ulasan, ringkasan drpd asalnya atau
petikan dr sesebuah kitab suci (yg dijadikan bahan rujukan dll);. Kandungan
buku yg utama (tidak termasuk catatan dll); 4. tulisan yg dijadikan pokok
syarahan dll: dia berpidato dgn memegang ~ di tangannya.
Animasi : perbuatan (proses, hasil drpd)
menjadikan sesuatu kelihatan hidup; 2. Seni atau proses menyediakan
gambar-gambar kartun yg kelihatan hidup; menganimasikan menjadikan sesuatu
gambar (kartun dsb) kelihatan bergerak atau hidup: gambar kartun yg
dianimasikan; penganimasian perihal (perbuatan atau proses)
menganimasikan.
Laman Web :
dokumen elektronik pd paparan skrin komputer, biasanya mengandungi teks,
grafik, imej, bunyi dsb ttg sesuatu institusi, organisasi, persatuan, individu
dsb yg dpt dicapai melalui Internet.
Lampiran : Rujuk Folder Audio, Video, Grafik, Teks,
Animasi dan
Laman Web
|
||
3.
|
Rumusan : bahan-bahan seperti audio, video, grafik dan
animasi sangat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu bijak
memilih dan memanipulasikannya. Penggunaan bahan ini dapat menjadikan
pengajaran lebih menarik dan membantu pencapaian hasil pembelajaran.
|
||
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan
Pensyarah
....................................................... ............................................................
( MOHD AMRI B HUSSAIN ) ( EN MOHD B CHE HAMID )
Tarikh : ......................................
|
|||
Mingggu : 2/2011
Tarikh/Masa : 11
JAN. 2011 (8.00 pg – 11.30 pg)
12 JAN 2011 (10.30 – 1.30 ptg)
Topik : Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam
Pengajaran
dan Pembelajaran Bahasa Melayu
-
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio,
video, grafik dan teks.
-
Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan
kemahiran bahasa.
1.1
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik
dan teks.
Membina
sub folder bagi Topik 2
-
Folder Audio
-
Folder Video
-
Folder Grafik
-
Folder Teks
-
Folder Animasi
-
Folder laman web
-
1.2
Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan perkara berikut?
i.
Audio
ii.
Video
iii.
Grafik
iv.
Teks
v.
Animasi
vi.
Laman Web
1.3 Mengumpul bahan
daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
Kemahiran
mendengar.
Kemahiran
bertutur.
Kemahiran
membaca.
Kemahiran
menulis.
Jawapan :
i.
Audio : Perakaman dan
pengeluaran semula bunyi ialah inskripsi dan penciptaan semula elektrik atau mekanik gelombang bunyi yang
biasanya digunakan untuk suara atau untuk muzik.
iii.
Grafik
: (berasal dari perkataan Greek γραφικός) merupakan
persembahan visual yang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas,
skrin komputer, kertas, papan untuk tujuan jenama, pemberitahuan, ilustrasi
atau hiburan.
Contoh grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton, graf, tipografi, nombor, simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks, ilustrasi dan warna.
iv. Teks : bermaksud Texas
Essential Knowledge and Skills merupakan kurikulum rasmi K-12 oleh negara Texas
dan kurikulum tersebut merupakan keperluan untuk setiap kursus yang ditawarkan.
Negara tersebut telah menstandardkan ukuran pencapaian bagi setiap pengetahuan
dan kemahiran yang telah digariskan dalam kurikulum ini.
v.
Animasi : ialah paparan
pantas susunan imej-imej seni 2-D atau posisi model agar menghasilkan ilusi
gerakan. Animasi ialah sejenis ilusi optik pergerakan disebabkan
kejadian penerusan penglihatan, dan
boleh dihasilkan dan didemonstrasi dalam pelbagai cara. Kaedah persembahan
animasi yang paling laris ialah sebagai program wayang gambar atau video, namun juga terdapat
cara-cara lain untuk mempersembahkan karya animasi.
vi. Laman
Web : dokumen berisikam
maklumat yang boleh dilawati di Jaringan Sejagat menggunakan pelayar web.
Dokumen ini biasanya dihasilkan dalam bentuk HTML atau XHTML, dan biasanya
mempunyai pautan-pautan ke laman
lain pula.
No comments:
Post a Comment