Friday, 5 April 2013

TAJUK 2 : Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu


 
JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Kampus Sultan Mizan,
Besut. Terengganu
Interaksi        : 2/2013
Subjek           : BBM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer
Tempat          : Bilik Kuliah BM5
Topik             :Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan                 Pembelajaran Bahasa Melayu
-       Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
-       Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
Tarikh            : 19 JAN. 2013 (Sabtu)
Masa              : 10.00 pg – 11.00 pg
Bil.
Perkara
Catatan
1.
1.1        Mendapatkan bahan pembelajaran Bahasa Melayu dengan melayari internet.
1.2        Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
         Membina sub folder bagi Topik 2
-         Folder Audio
-         Folder Video
-         Folder Grafik
-         Folder Teks
-         Folder Animasi
-         Folder laman web
1.3    Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder
         berdasarkan kemahiran bahasa.
a) Kemahiran mendengar.
b) Kemahiran bertutur.
c) Kemahiran membaca.
d) Kemahiran menulis.

Soalan 2 Interaksi 1

2.1   Apakah yang dimaksudkan dengan perkara berikut?
i.       Audio
ii.      Video
iii.    Grafik
iv.    Teks
v.     Animasi
vi.    Laman Web

Jawapan:

Audio : Peranti yang boleh mengeluarkan suara untuk komputer. Suara ini mungkin merupakan ungkapan atau perkataan yang telah dirakamkan atau disintesis daripada data.

Video : alat ~ alat utk merakamkan dan menayangkan filem dgn menggunakan pita (disalurkan melalui televisyen). 2 = pita ~ pita bermagnet utk merakamkan filem dr televisyen dsb. 3 = filem ~ filem yg telah dirakamkan pd pita video (dpt ditayangkan di televisyen dgn menggunakan alat video).

Grafik : maklumat atau paparan yg terdiri drpd lukisan, gambar rajah, simbol, dll utk menyatakan atau menyampaikan sesuatu idea dsb. 2 lukisan, gambar dsb pd sesuatu halaman majalah, buku dsb.

Teks : Kata-kata asli oleh pengarangnya (bukan terjemahan, ulasan, ringkasan drpd asalnya atau petikan dr sesebuah kitab suci (yg dijadikan bahan rujukan dll);. Kandungan buku yg utama (tidak termasuk catatan dll); 4. tulisan yg dijadikan pokok syarahan dll: dia ber­pidato dgn memegang ~ di tangannya.

Animasi : perbuatan (proses, hasil drpd) menjadikan sesuatu kelihatan hidup; 2. Seni atau proses menyediakan gambar-gambar kartun yg kelihatan hidup; menganimasikan menjadikan sesuatu gam­bar (kartun dsb) kelihatan bergerak atau hidup: gambar kartun yg dianimasikan; penganimasian perihal (perbuatan atau proses)
menganimasikan.

Laman Web : dokumen elektronik pd paparan skrin komputer, biasanya mengandungi teks, grafik, imej, bunyi dsb ttg sesuatu institusi, organisasi, persatuan, individu dsb yg dpt dicapai melalui Internet.

Lampiran             : Rujuk Folder Audio, Video, Grafik, Teks,
                              Animasi dan Laman Web


3.
Rumusan : bahan-bahan seperti audio, video, grafik dan animasi sangat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu bijak memilih dan memanipulasikannya. Penggunaan bahan ini dapat menjadikan pengajaran lebih menarik dan membantu pencapaian hasil pembelajaran.


Tanda Tangan Pelajar                                Tanda Tangan Pensyarah


  .......................................................                    ............................................................
(   MOHD AMRI B HUSSAIN      )                         (  EN MOHD B CHE HAMID  )

Tarikh : ......................................




Mingggu        : 2/2011
Tarikh/Masa  : 11 JAN. 2011 (8.00 pg – 11.30 pg)
                          12 JAN 2011 (10.30 – 1.30 ptg)
Topik              : Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran
                          dan Pembelajaran Bahasa Melayu
-        Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
-       Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.

1.1        Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
           Membina sub folder bagi Topik 2
-         Folder Audio
-         Folder Video
-         Folder Grafik
-         Folder Teks
-         Folder Animasi
-         Folder laman web
-          
1.2        Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan perkara     berikut?
i.       Audio
ii.      Video
iii.     Grafik
iv.     Teks
v.      Animasi
vi.     Laman Web


1.3       Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
             Kemahiran mendengar.
             Kemahiran bertutur.
             Kemahiran membaca.
             Kemahiran menulis.








Jawapan       :
i.      Audio : Perakaman dan pengeluaran semula bunyi ialah inskripsi dan penciptaan semula elektrik atau mekanik gelombang bunyi yang biasanya digunakan untuk suara atau untuk muzik.
ii.    Video : (berasal daripada perkataan Latin, “saya lihat”) ialah teknologi memproses isyarat elektronik bagi menghasilkan gambar bergerak. Aplikasi umum dari teknologi video adalah televisyen, namun ia selalu juga digunakan dalam bidang saintifik.
iii.   Grafik :  (berasal dari perkataan Greek γραφικός) merupakan persembahan visual yang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer, kertas, papan untuk tujuan jenama, pemberitahuan, ilustrasi atau hiburan.
Contoh grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton,  graf,  tipografi,  nombor,  simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan  atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks,  ilustrasi dan warna.
iv.   Teks :  bermaksud Texas Essential Knowledge and Skills merupakan kurikulum rasmi K-12 oleh negara Texas dan kurikulum tersebut merupakan keperluan untuk setiap kursus yang ditawarkan. Negara tersebut telah menstandardkan ukuran pencapaian bagi setiap pengetahuan dan kemahiran yang telah digariskan dalam kurikulum ini.
v.    Animasi :  ialah paparan pantas susunan imej-imej seni 2-D atau posisi model agar menghasilkan ilusi gerakan. Animasi ialah sejenis ilusi optik  pergerakan  disebabkan kejadian penerusan penglihatan, dan boleh dihasilkan dan didemonstrasi dalam pelbagai cara. Kaedah persembahan animasi yang paling laris ialah sebagai program wayang gambar atau video, namun juga terdapat cara-cara lain untuk mempersembahkan karya animasi.
vi.   Laman Web :  dokumen berisikam maklumat yang boleh dilawati di Jaringan Sejagat menggunakan pelayar web. Dokumen ini biasanya dihasilkan dalam bentuk HTML atau XHTML, dan biasanya mempunyai pautan-pautan ke laman lain pula.

No comments: