Friday, 5 April 2013

TAJUK 4 : Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu



TATABAHASA

Imbuhan Apitan

1. Imbuhan Apitan Men- …..-kan

erti
perkataan
keterangan
mengalami sifat terhadap
meragui
mencintai
mengalami sifat ragu terhap
mengalami sifat cintai
melakukan berkali-kali
memukuli
menerajangi
memukul berkali-kali
menerajang berkali-kali
memiliki dan memberikan sifat
mengecapi
mengotori
memiliki dan memberikan sifat kecap kepada
memiliki dan memberikan sifat kotor kepada
melakukan perbuatan di ……
melalui
membatasi
melakukan perbuatan lalu di …
melakukan perbuatan batas di ……
memperlakukan dengan sifat
membersihi
mengasari
memperlakukan dengan sifat bersih
memperlakukan dengan sifat kasar
menjadi
mengepali
membanjiri
menjadi kepala
menjadi banjir
memberikan kepada
menasihati
menghadiahi
memberikan nasihat kepada
memberikan hadiah kepada

2. Imbuhan Apitan Men- …..-kan

erti
perkataan
keterangan
membawa
melarikan
menerjunkan
membawa lari
membawa terjun
menyebabkan
mengakibatkan
memusnahkan
menyebabkan akibat
menyebabkan musnah
menyebabkan berlaku
menjalankan
menggunakan
menyebabkan berjalan
menyebabkan berguna
menyebabkan jadi
menakutkan
merapatkan
menyebabkan jadi takut
menyebabkan jadi rapat
menganggap
membetulkan
memudahkan
menganggap betul
menganggap mudah
menjadikan sebagai
menghampakan
mencalonkan
menjadikan sebagai hamba
menjadikan sebagai calon
memasukkan ke dalam
membotolkan
memenjarakan
memasukkan ke dalam botol
memasukkan ke dalam penjara
menggunakan sesuatu sebagai alat 
dalam melakukan perbuatan
memukulkan [kayu]
memancungkan
menggunakan kayu untuk pukul
menggunakan pedang untuk memancung
melakukan perbuatan untuk seseorang
mengambilkan
menjelaskan
mengambil untuk seseorang
menjelas untuk seseorang
membawa ke……
meningkatkan
menaikkan
membawa ke tingkat
membawa naik
3. Imbuhan apitan ke-…..an

erti
perkataan
keterangan
perihal
kepergian
kehadiran
perihal pergi
perihal hadir
sifat atau keadaan
kemuraman
kejahatan
sifat atau keadaan muram
sifat atau keadaan jalur
daerah atau tempat bertugas
kerajaan
kedutaan
daerah raja
tempat duta bertugas
hal tentang sesuatu
keagamaan
keilmuan
hal tentang agama
hal tentang ilmu
tampat duduk yang di …….  !
kedudukan
kediaman
tempat yang diduduki
tempat yang dialami
sesuatu / yang di ….. !
ketaatan
kemahuan
seseorang yang ditaatkan
sesuatu yang dimahukan
seperti / agak
kebiruan
kekuningan
sesuatu yang berwarna biru
sesuatu yang berwarna seakan-akan kuning
ditimpa
kehausan
kecurian
ditimpah rasa haus
ditimpa kecurian

4.Imbuhan Apitan Memper-…..- i

erti
perkataan
keterangan
berbuat akan/kepada/mempunyai
mempersetujui
mempelajari
bersetuju akan
belajar mengenai
menjadi…….kepada
mempertuan
memperdalangi
menjadi tuan kepada
menjadi dalang
menjadikan seseorang beroleh sesuatu
mempersenjatai
menjadikan seseorang beroleh senjata
menjadikan sesuatu/memperoleh semula
memperteguhi
mempereloki
menjadikan teguh semula
menjadikan elok semula

5. Imbuhan Apitan Memper-……-kan

kata dasar / kata akar
kata apitan memper-…..-kan

 
 
kaya
kenal
aku
memperkayakan
memperkenalkan
memperlakukan mempel-….-kan
mempe-…..-kan
 
 
 
 
bagai
mempelbagaikan
-
-
memperagakan

erti
perkataan
keterangan
Menyebabkan sesuatu dapat
ter-  atau  di……
mempersembahkan
( tarian )
memperlihatkan
( kecekapannya )
menyebabkan tarian disampaikan
menyebabkan kecekapannya dapat dilihat
Menjadikan sesuatu
atau seseorang ber-….
Mempergunakan
mempersuamikan
menjadikan berguna
menjadikan bersuami
Menjadikan sesuatu sebagai
sebab berbuat
memperdebatkan
( masalah barangan tempatan )
memperbualkan ( saham )
menjadikan masalah barangan tempatan 
sebagai sebab untuk berdebat
menjadikan saham sebagai 
sebab untuk berbual



Golongan Kata Kerja (KK)

 
Kata kerja (KK) merupakan kata yang menjadi inti dalam frasa kerja, sama ada yang berlaku atau dilakukan. Contohnya, berjalan, makan, memakan, dimakan dan sebagainya.
  



 

subgolongan
Ciri
jenis
Contoh

Tak transitif

-Tidak memerlukan objek untuk melengkapkannya.

-Tetapi ada yang memerlukan pelengkap.

Tak berpelengkap

- Tidak memerlukan pelengkap

Tak Transitif Tak Berpelengkap

- Rumah itu sudah roboh
- Turunnya Union Jack, jalur Gemilang pula yang berkibar
 

Berpelengkap

- memerlukan pelengkap

Tak transitif Berpelengkap
- keadaan Halim   bertambah  parah
- Air sungai beransur surut

 

Transitif

- memerlukan objek atau penyambut.

Aktif
Transitif Aktif
Menulis, menampar, memakan
Pasif
Transitif Pasif
Ditulis oleh/dengan, ditampat. Dimakan oleh/dengan


BAHAN SASTERA

Seloka Pak Kaduk

Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang;
Ada isteri dibunuh
Nyaris mati oleh tak makan
Masa belayar kematian angin
Sauh dilabuh bayu berpuput
Ada rumah bertandang duduk.

Maksud :
Pak Kaduk ditimpa nasib malang yang bertimpa-timpa akibat sikapnya sendiri. Walaupun ayamnya menang dalam persabungan, tetapi kampungnya tergadai. Nasi yang ada dibuang dan apabila balik, dia kelaparan kerana tiada makanan. Apabila Pak Kaduk mudik, dia menongkah surut. Apabila menghilir pula, dia menongkah air pasang. Maksudnya dia melawan arus. Pak Kaduk membunuh isterinya. Kemudian, dia sendiri hampir mati kerana tiada makanan. Ketika Pak Kaduk hendak belayar, angin berhenti bertiup. Apabila Pak Kaduk melabuhkan sauh (berlabuh), angin pun bertiup semula. Pak Kaduk turut menumpang di rumah orang walaupun dia mempunyai rumah sendiri.



BAHAN SASTERA

Analisis Teks Syair

Syair
Maksud

Buatlah jasa wahai teruna,
Hidupmu biar memberi guna,
Kamu yang mati jasa tak fana,
Asalkan buahnya elok sempurna.

Anak muda diseru supaya berbuat jasa supaya hidup lebih berguna. Jasad (tubuh) seseorang mungkin telah tiada (meninggal dunia), tetapi jasanya kekal buat selama-lamanya jika dilakukan dengan ikhlas dan dipanjangkan amalannya oleh orang lain (generasi selepasnya).


Banyakkan khidmat besar dan seni,
Serahkan kepada tuhan rabbani,
Jasa yang kekal berfaedah murni,
Umur yang kedua bagi insani.


Sama ada amalan besar mahupun kecil, semuanya mesti ditambah, lalu diikhlaskan semata-mata kepada allah untuk menilainya. Jasa yang kekal mendatangkan manfaat yang tidak terhingga. Jasa itu akan terus diingati walaupun seseorang itu telah meninggal dunia.

Hidup manusia jangan percuma,
Buatlah bakti budi utama,
Selagi baiknya kekal menjelma,
Si mati hidup selama-lama.



Manusia tidak harus mensia-siakan hidupnya, sebaliknya sentiasa berusaha meninggalkan jasa. Selama mana jasa itu menjadi amalan atau dimanfaatkan oleh orang lain, orang berjasa tadi tetap dianggap masih hidup walaupun pada hakikatnya telah lama meninggal dunia.

Buatlah baik sedaya upaya,
Hidup berbakti memberi cahaya,
Sumbu pelita tidak sia-sia,
Terbakar dirinya menerangi raya,  


Kebaikan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh akan memberi faedah kepada diri sendiri dan orang lain. Ibarat sumbu pelita (minyak tanah) yang diperbuat daripada kain atau tali, walaupun harus terbakar, gelap akan berganti terang.

Jangan menilik balas dan puji,
Atau pahalanya dikaji-kaji,
Rasa demikian tamak dan keji,
Padalah baiknya tinting dan uji.

Apabila berbuat jasa, seseorang itu tidak patut mengharap ganjaran dan sanjungan. Demikian tidak elok bersikap menghitung pahala semata-mata yang menjurus kepada sifat tamak (haloba) dan hina (tidak baik). Demikian cabaran kepada keikhlasan diri dalam berbuat kebaikan (jasa).


Pahala dan balas jangan dihitung,
Ataupun bintang di dada beruntung,
Asalkan jasamu padat berdentung,
Cukuplah di situ mulai tergantung.


Jangan terlalu berkira tentang pahala (catatan balasan amal baik) atau mendambakan kalungan pingat atau pangkat kebesaran. Sebaliknya, biarlah jasa yang tidak terhingga manfaatnya sebagai bekalan (nyawa kedua, akhirat).

Buatlah baik ayuhai rakan,
Ke dalam laut kamu campakkan,
Jikalau tidak dikenal ikan,
Tuhan tahu iakah bukan.      





Sekali lagi penyair menyeru supaya pembaca sentiasa berbuat jasa dan kebaikan. Walaupun usaha yang dilakukan mungkin tidak dihargai atau tidak diberi sambutan, Allah sangat persis dalam membuat penilaian.


Tema
Kepentingan berbuat jasa

Persoalan
1)    Kemurahan hati dalam menyumbang jasa
2)    Keikhlasan dalam membuat kebaikan / jasa

Bentuk
1.    Mempunyai 7 rangkap.
2.    Mempunyai 4 baris bagi setiap rangkap.
3.    Semua baris adalah maksud.
4.    Jumlah perkataan antara 4 hingga 5 perkataan sebaris.          
Contoh: buatlah jasa wahai teruna (4 perkataan – rangkap 1)
Contoh: jasa yang kekal berfaedah murni (5 perkataan – rangkap 2)
5.    Terdiri daripada 9 hingga 12 suku kata sebaris.
Contoh: Tu/han/ ta/hu/ i/a/kah/ bu/kan/ (9 suku kata – rangkap 7)
Contoh: cu/kup/lah/ di/si/tu/ mu/la/i/ ter/gan/tung (12 suku kata – rangkap 6)
6.    Rima akhir aaaa.
7.    Bentuk syair terikat.

Gaya bahasa
Gaya bahasa
Contoh
1)   Asonansi – pengulangan vokal a
Buatlah jasa wahai teruna
2)   Aliterasi –pengulangan konsonan b
Buatlah bakti budi utama
3)   Sinkope – pemendekan kata
Kamu yang mati jasa tak fana,
Asalkan jasamu padat berdentung.
4)   Inversi– pembalikan kata
Hidup manusia jangan percuma, sepatutnya jangan percuma hidup manusia
5)   Diksi – penggunaan bahasa arab
Tuhan rabbani
6)   Repitisi – pengulangan perkataan 'hidup' sebanyak 4 kali


Nilai Murni
Nilai murni
Contoh
1)   Keikhlasan

Ikhlas dalam berbuat jasa tanpa mengharapkan balasan.
2)   Mengenang jasa
Budi yang baik akan dikenang.
3)   Rasional
Berfikir dahulu sebelum menerima sebarang pujian.

Pengajaran
1)    Kita hendaklah bermurah hati dalam menyumbang jasa.
2)    Kita hendaklah ikhlas dalam melakukan kebaikan.



BIDANG SAINS
KITARAN HIDUP KUPU-KUPU
            Kupu-kupu,[1] (bahasa Inggeris: butterfly) adalah sejenis serangga terbang daripada order Lepidoptera, sama seperti rama-rama. Kebanyakan kupu-kupu mempunyai kepak dengan warna yang terang dan menarik. Seperti serangga holometabolisme lain, kitaran hidup kupu-kupu terdiri daripada empat bahagian, telur, larva, pupa dan dewasa. Kebanyakan spesies merupakan diurnal (berjaga siang). Kupu-kupu terdiri daripada kupu-kupu sejati (superfamili Papilionoidea), skipper (superfamili Hesperioidea) dan kupu-kupu rerama (superfamili Hedyloidea). Semua famili yang lain dalam Lepidoptera dipanggil rama-rama. Fosil kupu-kupu yang terawal datang dari pertengahan zaman Eosen, iaitu 40–50 juta tahun dahulu.
 


Kitaran hidup

            Ramai yang percaya bahawa kupu-kupu mempunyai jangka hayat yang amat singkat. Sebenarnya, kupu-kupu dewasa mampu hidup selama seminggu mahupun hampir setahun bergantung pada spesiesnya. Kebanyakan spesies melalui peringkat larva yang agak lama, dan ada yang mampu menjadi dorman ketika dalam peringkat pupa atau telur agar dapat mengharungi musim sejuk.[3]
Kupu-kupu boleh bertelur sekali atau banyak kali setiap tahun. Bilangan keturunan setahun berbeza-beza atas pengaruh iklim, yang mana kupu-kupu yang tinggal di kawasan tropika mampu bertelur lebih sekali dalam setahun.[4]

No comments: